Skip to content

“Abstractie helpt bij de beleving”

Begin 2018 publiceerde de WDR een immersieve productie over de gijzelingen in een Franse supermarkt, die precies drie jaar daarvoor had plaatsgevonden. Een tragische gebeurtenis waar te weinig aandacht aan werd besteed, aldus Schulenburg. “We hadden al een aantal terroristische aanslagen binnen Europa meegemaakt en zochten naar nieuwe manieren om daarmee om te gaan. De aanslagen in Bataclan en bij Charlie Hebdo hadden al zoveel media-aandacht gekregen, dat we besloten om dit keer een nieuwe vorm te gebruiken.” Rond diezelfde tijd vond er een aanslag plaats op een Berlijnse kerstmarkt. “We besloten toen om twee producties te maken: over de aanslag in Berlijn en die in Parijs. We wilden een Europa-breed perspectief creëren.”

“We hadden al een aantal terroristische aanslagen binnen Europa meegemaakt en zochten naar nieuwe manieren om daarmee om te gaan”

Als je de productie bekijkt, valt het gelijk op dat je in de huid van de slachtoffers kruipt. “Je kijkt rond in de koelkast waar de gijzelaars werden opgesloten en ervaart hoe dat geweest moet zijn voor de slachtoffers. Zij vertellen ondertussen hun verhaal. De audio was daarbij het allerbelangrijkste”, aldus Schulenburg. “Zonder de audioverhalen werkt de hele productie niet. Het was een zwaar proces. We moesten contact opnemen met de slachtoffers en hun vertrouwen winnen. Dat is ons uiteindelijk gelukt. Het waren lange interviews, die in één keer goed moesten zijn. Je kunt de slachtoffers niet twee keer hun verhaal laten vertellen.”

Zwart-wit
De visualisaties zijn opvallend. Het grootste gedeelte is zwart-wit en de slachtoffers zijn met enkele lijnen getekend. Het was een belangrijke keuze volgens Schulenburg. “Eerst moesten we kijken met welke animatoren we samen wilden werken, want ieder heeft een eigen stijl. We wilden dat het beeld abstract was en niet te expliciet. Het zou voor de kijker te zwaar zijn om realistische beelden te zien. Daarbij zorgt abstractie voor een betere beleving: het helpt de kijker om op zijn gevoel af te gaan. Het bevordert de verwerking van het verhaal. Bovendien zijn de verhalen zo sterk dat het er niet toe doet of je de slachtoffers daadwerkelijk kan zien. Het draait om de inhoud.”

Bereik
Tijdens het proces stonden de makers voor nog meer belangrijke keuzes. Zo bevat de productie geen interactie-opties, op het rondkijken in 360 graden na. Volgens Schulenburg is die keus gemaakt met oog op de doelgroep: “We wilden de productie op Facebook publiceren, omdat je op die manier het grootste bereik hebt. Het verhaal moest dus met een smartphone of laptop bekeken kunnen worden. Het inbouwen van meer interactie was sowieso te complex voor de tijd die we hadden.”

Sophie Schulenburg is tevreden met het eindresultaat, maar vraagt zich wel af of 360-graden en VR de juiste technieken zijn voor journalistiek. “De beperkingen zijn zo groot. Wie heeft er nu een VR-bril thuis? Zelfs ik heb er geen, terwijl ik ermee werk.” De BBC presenteerde op een conferentie waar Schulenburg aanwezig was 22 obstakels waar de gebruiker tegenaan loopt met VR. “Heb je een bril, dan is hij leeg. Doet je bril het wel, kun je de juiste content niet vinden. Of je hebt een wachtwoord nodig om iets te kijken. Toen kwamen we erachter dat VR misschien niet de juiste manier is voor onze storytelling. Daarom zijn we nu aan het experimenteren met Augmented Reality.” Kort daarop lanceerde WDR haar eerste AR app: WDR AR 1933-1945.

Het beleg van Mosul (Trouw)

Global Warming, Sides and Effects (Associated Press)

Civilisations AR (BBC)

The Deported (JOVRNALISM)

Niemand is immuun (De Gelderlander)

Beleef de Nachtwacht (NTR)

Live Journalism (De Balie)

De sappige speechgenerator (NOS op 3)

Notes on Blindness (ARTE)

Dans la peau d’un prématuré (ARTE / Al Jazeera)

De Verwarde Man (KRO-NCRV)

The party (The Guardian)

An ordinary day in North Korea (CNN)

Hier bewaart Facebook je persoonlijke gegevens (VRT)

Rondkijken in de studio van het jeugdjournaal (NOS Jeugdjournaal)

Inside a Women’s prison in Madagascar (BBC)

Dreaming In Za’atari: Stories after Syria (Al Jazeera)

Over grenzen (De Volkskrant)

Fire Rescue (BBC)

6x9 (the Guardian)

Cut off (Vice Canada)

Houd mij op de hoogte

Op basis van dit onderzoek verschijnen drie wetenschappelijk papers:

Een inhoudsanalyse van het soort immersieve producties dat journalisten wereldwijd maken (gepubliceerd in Journalism, 2020), kun je hier downloaden.

Een paper over het effect van immersieve journalistiek op de gebruiker, gebaseerd op drie experimenten, is momenteel in productie.

Een paper over vijftien interviews met immersieve makers en experts en hun visie op het gebruik van emotie in de journalistiek wordt ook op dit moment geschreven. 

Wil je op de hoogte gehouden worden over deze publicaties? Mail ons dan op journalismlab@hu.nl

Een first person verhaal: The Party (The Guardian)

Een third person verhaal: Fire Rescue (BBC)

De Noord-Zuidlijn (De Volkskrant)

Apollo 11 Moon Landing (TIME)

In de krochten van poptempel Paradiso (De Volkskrant)

RYOT (Karen Palmer)

Disappearing Oasis (Al Jazeera)

Syria's Silence (VRT)

Blind Light: Relive the Great American Eclipse (ABC News)

Rondkijken in de Bijlmerbajes (NOS op 3)

Ryad's War Oil (VRT)

Paris Terror (WDR)

We Wait (BBC)

Onzichtbaar Nederland (VPRO)

Kiya (Emblematic Group)

Over het project

Van 2018 tot 2020 deden Kiki de Bruin, Yael de Haan en Nele Goutier onder begeleiding van Anne Nienhuis onderzoek naar immersieve journalistiek – een vertelvorm die de gebruiker onderdompelt in het verhaal. Op zoek naar praktische toepasbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis, sloegen vier publieke mediaorganisaties (KRO-NCRV, NOS, NTR, VPRO) en vier kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Wenen, Instituut Beeld en Geluid en JournalismLab) de handen ineen. Tezamen zochten zij uit uit welke componenten een immersief verhaal precies bestaat, hoe dit wordt toegepast in de praktijk, hoe makers tegen hun beslissingen in het productieproces aankijken en hoe gebruikers erop reageren, zowel bewust als onbewust. Hierbij werd meerdere kwantitatieve en kwalitatieve methoden gecombineerd: literatuuronderzoek, inhoudsanalyse, interviews, experimenten en focusgroepen. Twee jaar lang hielden de onderzoekers hun bevindingen bij in een serie blogs. Momenteel wordt op basis van de resultaten een honoursprogramma ontwikkeld voor studenten van de opleidingen Journalistiek en Cross Media Design aan de Hogeschool Utrecht.

Over Journalismlab

JournalismLab is een lectoraat van de Hogeschool Utrecht, met de officiële naam Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie. Ons onderzoek is altijd praktijkgericht. Dat wil zeggen dat we samen werken met praktijkpartners om via wetenschappelijke methoden tot antwoorden op vragen die leven in de journalistieke praktijk te komen. Meer informatie over JournalismLab, huidige en eerdere projecten vind je op www.journalismlab.nl.