Skip to content

“Ik noem het een beauty break”

Op 21 augustus 2017 gebeurde er iets bijzonders: een totale zonsverduistering zorgde ervoor dat 14 Amerikaanse staten achtereenvolgens in het donker gehuld werden – op klaarlichte dag.  Over deze Great American Eclipse gaat de productie Blind Light, die Ben Schellpfeffer maakte voor de Amerikaanse omroep ABC News. Hij sloeg daarvoor de handen ineen met JauntVR, een productiebedrijf voor immersieve belevenissen.

De vier minuten lange 360-gradenvideo laat een timelapse  zien van de zonsverduistering in de Sawtooth Mountains, Idaho. Schellpfeffer: “De omroep wilde op verschillende plekken in Amerika livebeelden uitzenden van de verduistering. Veel producties focussen zich op de  reacties van de aanwezige mensen. Ik wilde juist dat de mensen thuis het zelf konden ervaren op een meer individualistische manier.” Het idee: met een 360-gradencamera middenin de bergen de zonsverduistering van A tot Z filmen, waardoor het voor de kijker lijkt alsof hij er zelf is. De redactie was gelijk enthousiast: “Niemand anders zou het op dezelfde manier doen. Dat maakte het interessant.”

“Niemand anders zou het op dezelfde manier doen. Dat maakte het interessant”

Overweldigend
Wat maakt deze productie immersief? Schellpfeffer: “Een immersieve productie moet qua visualisatie en audio overweldigend zijn. Er staat niemand in het beeld, waardoor de gebruiker zelf centraal staat.” De kwaliteit van het beeld én van de audio is daarbij heel belangrijk, zegt Schellpfeffer. “Ik wist direct dat ik omgevingsgeluiden wilde als basis voor de productie. Er is zoveel informatie die we ontvangen via onze oren.”

Schellpfeffer vindt dat we tegenwoordig te zeer zijn afgesloten van de omgeving om ons heen. Hij wilde daarom laten zien hoe bijzonder de zonsverduistering is op een manier die ervoor zorgt dat mensen er echt even bij zijn met hun hoofd, vertelt hij. Voor de inhoud ging de ABC-journalist een samenwerking aan met professor David Kipping, astronoom aan Columbia University. “Hij had zoveel passie en kennis. We hebben een gesprek gehad over de verduistering, dat ik heb opgenomen. Op basis daarvan heb ik een script geschreven. Kipping heeft dat vervolgens voorgelezen: dat is het audiofragment dat ik onder de beelden heb gezet.” De voice-over legt uit hoe een zonsverduistering precies tot stand komt.

“Een immersieve productie moet qua visualisatie en audio overweldigend zijn”

Onderschat
Het team stuitte wel op wat problemen. Zo is de productie ongeveer vier maanden na de verduistering pas gepubliceerd. Schellpfeffer: “Het plan was om de geschoten beelden direct door te sturen naar de redactie in Californië. Maar we hadden vier uur aan beeldmateriaal, waardoor het veel te lang duurde voor het aankwam op de redactie. Daarbij hadden we onderschat hoeveel tijd het kost om de beelden te monteren. Dat heeft me uiteindelijk drie weken gekost. In journalistiek is dat niet per se probleem, maar wel als het gaat om actualiteit.” Hij beschouwt het als typische problemen van de beginfase van 360-gradenvideo’s.

Toch waren de reacties op de productie positief, volgens Schellpfeffer. “Ik denk dat het hen herinnerde aan een mooie tijd tussen alle politieke onrust in de Verenigde Staten. Ik noem het daarom een beauty break.” 

“Immersieve verhalen werken vaak goed als ze aanvullend zijn op traditionele producties over hetzelfde onderwerp”

Het beleg van Mosul (Trouw)

Global Warming, Sides and Effects (Associated Press)

Civilisations AR (BBC)

The Deported (JOVRNALISM)

Niemand is immuun (De Gelderlander)

Beleef de Nachtwacht (NTR)

Live Journalism (De Balie)

De sappige speechgenerator (NOS op 3)

Notes on Blindness (ARTE)

Dans la peau d’un prématuré (ARTE / Al Jazeera)

De Verwarde Man (KRO-NCRV)

The party (The Guardian)

An ordinary day in North Korea (CNN)

Hier bewaart Facebook je persoonlijke gegevens (VRT)

Rondkijken in de studio van het jeugdjournaal (NOS Jeugdjournaal)

Inside a Women’s prison in Madagascar (BBC)

Dreaming In Za’atari: Stories after Syria (Al Jazeera)

Over grenzen (De Volkskrant)

Fire Rescue (BBC)

6x9 (the Guardian)

Cut off (Vice Canada)

Houd mij op de hoogte

Op basis van dit onderzoek verschijnen drie wetenschappelijk papers:

Een inhoudsanalyse van het soort immersieve producties dat journalisten wereldwijd maken (gepubliceerd in Journalism, 2020), kun je hier downloaden.

Een paper over het effect van immersieve journalistiek op de gebruiker, gebaseerd op drie experimenten, is momenteel in productie.

Een paper over vijftien interviews met immersieve makers en experts en hun visie op het gebruik van emotie in de journalistiek wordt ook op dit moment geschreven. 

Wil je op de hoogte gehouden worden over deze publicaties? Mail ons dan op journalismlab@hu.nl

Een first person verhaal: The Party (The Guardian)

Een third person verhaal: Fire Rescue (BBC)

De Noord-Zuidlijn (De Volkskrant)

Apollo 11 Moon Landing (TIME)

In de krochten van poptempel Paradiso (De Volkskrant)

RYOT (Karen Palmer)

Disappearing Oasis (Al Jazeera)

Syria's Silence (VRT)

Blind Light: Relive the Great American Eclipse (ABC News)

Rondkijken in de Bijlmerbajes (NOS op 3)

Ryad's War Oil (VRT)

Paris Terror (WDR)

We Wait (BBC)

Onzichtbaar Nederland (VPRO)

Kiya (Emblematic Group)

Over het project

Van 2018 tot 2020 deden Kiki de Bruin, Yael de Haan en Nele Goutier onder begeleiding van Anne Nienhuis onderzoek naar immersieve journalistiek – een vertelvorm die de gebruiker onderdompelt in het verhaal. Op zoek naar praktische toepasbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis, sloegen vier publieke mediaorganisaties (KRO-NCRV, NOS, NTR, VPRO) en vier kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Wenen, Instituut Beeld en Geluid en JournalismLab) de handen ineen. Tezamen zochten zij uit uit welke componenten een immersief verhaal precies bestaat, hoe dit wordt toegepast in de praktijk, hoe makers tegen hun beslissingen in het productieproces aankijken en hoe gebruikers erop reageren, zowel bewust als onbewust. Hierbij werd meerdere kwantitatieve en kwalitatieve methoden gecombineerd: literatuuronderzoek, inhoudsanalyse, interviews, experimenten en focusgroepen. Twee jaar lang hielden de onderzoekers hun bevindingen bij in een serie blogs. Momenteel wordt op basis van de resultaten een honoursprogramma ontwikkeld voor studenten van de opleidingen Journalistiek en Cross Media Design aan de Hogeschool Utrecht.

Over Journalismlab

JournalismLab is een lectoraat van de Hogeschool Utrecht, met de officiële naam Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie. Ons onderzoek is altijd praktijkgericht. Dat wil zeggen dat we samen werken met praktijkpartners om via wetenschappelijke methoden tot antwoorden op vragen die leven in de journalistieke praktijk te komen. Meer informatie over JournalismLab, huidige en eerdere projecten vind je op www.journalismlab.nl.