Welke vormen en voorbeelden van immersieve journalistiek zijn er?
Immersieve verhalen zijn onder te verdelen in vier subtypes, die elk op een andere manier gebruik maken van de immersieve ingrediënten technologie, interactie en narratief. Klik hier om meer te weten te komen over deze elementen of scroll omlaag voor voorbeelden.
Een verhaal ontdekken
Dit type verhaal heeft veel interactiemogelijkheden en geeft de gebruiker de mogelijkheid om een gebeurtenis of situatie zelfstandig te onderzoeken. De benodigde technologie (smart phone, laptop of pc) leidt tot weinig inclusie. Omdat alleen traditionele devices nodig zijn, kan potentieel een groot aantal gebruikers bereikt worden. Wat bijzonder is aan dit type producties, is dat de gebruiker relatief veel zeggenschap (agency) heeft over het verloop van het verhaal. Hij bepaalt zelf welke informatie hij tot zich neemt, op welke manier en/of in welke volgorde.
Bekijk voorbeeldEen locatie bekijken
Dit type verhalen biedt weinig interactiemogelijkheden en weinig inclusie, omdat ze bekeken worden op een telefoon of computer. Het potentiele bereik is daardoor juist hoog. De gebruiker speelt geen rol in dit verhaal, maar kijkt toe. Hij of zij kan wel bepalen waarop hij zijn blik richt. Het grootste deel van de zeggenschap (agency) blijft echter bij de journalist, zoals in traditionele journalistieke verhalen.
Bekijk voorbeeldMeedoen aan een verhaal
Het doel van dit type verhalen is om betrokkenheid en impact te creëren bij het publiek. Het is een interactieve vorm waarin de gebruiker zelf een rol speelt – soms zelfs de hoofdrol. Doordat een VR-bril vereist is, worden er minder mensen mee bereikt. Dit zorgt er wel voor dat de inclusie hoog is: door de headset en koptelefoon ben je volledig ‘ingesloten’ in de virtuele wereld. De gebruiker heeft een zekere mate van zeggenschap (agency), bijvoorbeeld over het tempo of de volgorde van het verhaal.
Bekijk voorbeeldEen verhaal bekijken
De inclusie van dit type verhalen is hoog omdat ze bekeken worden op een VR-bril, maar de interactiemogelijkheden zijn beperkte tot het rondkijken in 360 graden. Daardoor blijft de zeggenschap (agency) bij de journalist. Dit type verhalen draait om inzicht en impact, maar het potentiele bereik is lager vanwege de vereiste VR-bril.
Bekijk voorbeeldEen locatie bekijken
Dit type verhalen biedt weinig interactiemogelijkheden en weinig inclusie, omdat ze bekeken worden op een telefoon of computer. Het potentiele bereik is daardoor juist hoog. De gebruiker speelt geen rol in dit verhaal, maar kijkt toe. Hij of zij kan wel bepalen waarop hij zijn blik richt. Het grootste deel van de zeggenschap (agency) blijft echter bij de journalist, zoals in traditionele journalistieke verhalen.
Bekijk voorbeeld- techologie: eenvoudig
- interactie: weinig
- narratief: derde persoon
Een verhaal bekijken
De inclusie van dit type verhalen is hoog omdat ze bekeken worden op een VR-bril, maar de interactiemogelijkheden zijn beperkte tot het rondkijken in 360 graden. Daardoor blijft de zeggenschap (agency) bij de journalist. Dit type verhalen draait om inzicht en impact, maar het potentiele bereik is lager vanwege de vereiste VR-bril.
Bekijk voorbeeld- technologie: geavanceerd
- interactie: weinig
- narratief: derde of eerste persoon
Een verhaal ontdekken
Dit type verhaal heeft veel interactiemogelijkheden en geeft de gebruiker de mogelijkheid om een gebeurtenis of situatie zelfstandig te onderzoeken. De benodigde technologie (smart phone, laptop of pc) leidt tot weinig inclusie. Omdat alleen traditionele devices nodig zijn, kan potentieel een groot aantal gebruikers bereikt worden. Wat bijzonder is aan dit type producties, is dat de gebruiker relatief veel zeggenschap (agency) heeft over het verloop van het verhaal. Hij bepaalt zelf welke informatie hij tot zich neemt, op welke manier en/of in welke volgorde.
Bekijk voorbeeld- technologie: eenvoudig
- interactie: veel
- narratief: derde persoon
Meedoen aan een verhaal
Het doel van dit type verhalen is om betrokkenheid en impact te creëren bij het publiek. Het is een interactieve vorm waarin de gebruiker zelf een rol speelt – soms zelfs de hoofdrol. Doordat een VR-bril vereist is, worden er minder mensen mee bereikt. Dit zorgt er wel voor dat de inclusie hoog is: door de headset en koptelefoon ben je volledig ‘ingesloten’ in de virtuele wereld. De gebruiker heeft een zekere mate van zeggenschap (agency), bijvoorbeeld over het tempo of de volgorde van het verhaal.
Bekijk voorbeeld- technologie: geavanceerd
- interactie: veel
- narratief: derde of eerste persoon