Skip to content

Welke vormen en voorbeelden van immersieve journalistiek zijn er?

Immersieve verhalen zijn onder te verdelen in vier subtypes, die elk op een andere manier gebruik maken van de immersieve ingrediënten technologie, interactie en narratief. Klik hier om meer te weten te komen over deze elementen of scroll omlaag voor voorbeelden.

Een verhaal ontdekken

Dit type verhaal heeft veel interactiemogelijkheden en geeft de gebruiker de mogelijkheid om een gebeurtenis of situatie zelfstandig te onderzoeken. De benodigde technologie (smart phone, laptop of pc) leidt tot weinig inclusie. Omdat alleen traditionele devices nodig zijn, kan potentieel een groot aantal gebruikers bereikt worden. Wat bijzonder is aan dit type producties, is dat de gebruiker relatief veel zeggenschap (agency) heeft over het verloop van het verhaal. Hij bepaalt zelf welke informatie hij tot zich neemt, op welke manier en/of in welke volgorde.

Bekijk voorbeeld

Een locatie bekijken

Dit type verhalen biedt weinig interactiemogelijkheden en weinig inclusie, omdat ze bekeken worden op een telefoon of computer. Het potentiele bereik is daardoor juist hoog. De gebruiker speelt geen rol in dit verhaal, maar kijkt toe. Hij of zij kan wel bepalen waarop hij zijn blik richt. Het grootste deel van de zeggenschap (agency) blijft echter bij de journalist, zoals in traditionele journalistieke verhalen.

Bekijk voorbeeld

Meedoen aan een verhaal

Het doel van dit type verhalen is om betrokkenheid en impact te creëren bij het publiek. Het is een interactieve vorm waarin de gebruiker zelf een rol speelt – soms zelfs de hoofdrol. Doordat een VR-bril vereist is, worden er minder mensen mee bereikt. Dit zorgt er wel voor dat de inclusie hoog is: door de headset en koptelefoon ben je volledig ‘ingesloten’ in de virtuele wereld. De gebruiker heeft een zekere mate van zeggenschap (agency), bijvoorbeeld over het tempo of de volgorde van het verhaal.

Bekijk voorbeeld

Een verhaal bekijken

De inclusie van dit type verhalen is hoog omdat ze bekeken worden op een VR-bril, maar de interactiemogelijkheden zijn beperkte tot het rondkijken in 360 graden. Daardoor blijft de zeggenschap (agency) bij de journalist. Dit type verhalen draait om inzicht en impact, maar het potentiele bereik is lager vanwege de vereiste VR-bril.

Bekijk voorbeeld

Een locatie bekijken

Dit type verhalen biedt weinig interactiemogelijkheden en weinig inclusie, omdat ze bekeken worden op een telefoon of computer. Het potentiele bereik is daardoor juist hoog. De gebruiker speelt geen rol in dit verhaal, maar kijkt toe. Hij of zij kan wel bepalen waarop hij zijn blik richt. Het grootste deel van de zeggenschap (agency) blijft echter bij de journalist, zoals in traditionele journalistieke verhalen.

Bekijk voorbeeld
  • techologie: eenvoudig
  • interactie: weinig
  • narratief: derde persoon

Een verhaal bekijken

De inclusie van dit type verhalen is hoog omdat ze bekeken worden op een VR-bril, maar de interactiemogelijkheden zijn beperkte tot het rondkijken in 360 graden. Daardoor blijft de zeggenschap (agency) bij de journalist. Dit type verhalen draait om inzicht en impact, maar het potentiele bereik is lager vanwege de vereiste VR-bril.

Bekijk voorbeeld
  • technologie: geavanceerd
  • interactie: weinig
  • narratief: derde of eerste persoon

Een verhaal ontdekken

Dit type verhaal heeft veel interactiemogelijkheden en geeft de gebruiker de mogelijkheid om een gebeurtenis of situatie zelfstandig te onderzoeken. De benodigde technologie (smart phone, laptop of pc) leidt tot weinig inclusie. Omdat alleen traditionele devices nodig zijn, kan potentieel een groot aantal gebruikers bereikt worden. Wat bijzonder is aan dit type producties, is dat de gebruiker relatief veel zeggenschap (agency) heeft over het verloop van het verhaal. Hij bepaalt zelf welke informatie hij tot zich neemt, op welke manier en/of in welke volgorde.

Bekijk voorbeeld
  • technologie: eenvoudig
  • interactie: veel
  • narratief: derde persoon

Meedoen aan een verhaal

Het doel van dit type verhalen is om betrokkenheid en impact te creëren bij het publiek. Het is een interactieve vorm waarin de gebruiker zelf een rol speelt – soms zelfs de hoofdrol. Doordat een VR-bril vereist is, worden er minder mensen mee bereikt. Dit zorgt er wel voor dat de inclusie hoog is: door de headset en koptelefoon ben je volledig ‘ingesloten’ in de virtuele wereld. De gebruiker heeft een zekere mate van zeggenschap (agency), bijvoorbeeld over het tempo of de volgorde van het verhaal.

Bekijk voorbeeld
  • technologie: geavanceerd
  • interactie: veel
  • narratief: derde of eerste persoon

Klik op de bolletjes om voorbeelden te bekijken

Het beleg van Mosul (Trouw)

Global Warming, Sides and Effects (Associated Press)

Civilisations AR (BBC)

The Deported (JOVRNALISM)

Niemand is immuun (De Gelderlander)

Beleef de Nachtwacht (NTR)

Live Journalism (De Balie)

De sappige speechgenerator (NOS op 3)

Notes on Blindness (ARTE)

Dans la peau d’un prématuré (ARTE / Al Jazeera)

De Verwarde Man (KRO-NCRV)

The party (The Guardian)

An ordinary day in North Korea (CNN)

Hier bewaart Facebook je persoonlijke gegevens (VRT)

Rondkijken in de studio van het jeugdjournaal (NOS Jeugdjournaal)

Inside a Women’s prison in Madagascar (BBC)

Dreaming In Za’atari: Stories after Syria (Al Jazeera)

Over grenzen (De Volkskrant)

Fire Rescue (BBC)

6x9 (the Guardian)

Cut off (Vice Canada)

Houd mij op de hoogte

Op basis van dit onderzoek verschijnen drie wetenschappelijk papers:

Een inhoudsanalyse van het soort immersieve producties dat journalisten wereldwijd maken (gepubliceerd in Journalism, 2020), kun je hier downloaden.

Een paper over het effect van immersieve journalistiek op de gebruiker, gebaseerd op drie experimenten, is momenteel in productie.

Een paper over vijftien interviews met immersieve makers en experts en hun visie op het gebruik van emotie in de journalistiek wordt ook op dit moment geschreven. 

Wil je op de hoogte gehouden worden over deze publicaties? Mail ons dan op journalismlab@hu.nl

Een first person verhaal: The Party (The Guardian)

Een third person verhaal: Fire Rescue (BBC)

De Noord-Zuidlijn (De Volkskrant)

Apollo 11 Moon Landing (TIME)

In de krochten van poptempel Paradiso (De Volkskrant)

RYOT (Karen Palmer)

Disappearing Oasis (Al Jazeera)

Syria's Silence (VRT)

Blind Light: Relive the Great American Eclipse (ABC News)

Rondkijken in de Bijlmerbajes (NOS op 3)

Ryad's War Oil (VRT)

Paris Terror (WDR)

We Wait (BBC)

Onzichtbaar Nederland (VPRO)

Kiya (Emblematic Group)

Over het project

Van 2018 tot 2020 deden Kiki de Bruin, Yael de Haan en Nele Goutier onder begeleiding van Anne Nienhuis onderzoek naar immersieve journalistiek – een vertelvorm die de gebruiker onderdompelt in het verhaal. Op zoek naar praktische toepasbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis, sloegen vier publieke mediaorganisaties (KRO-NCRV, NOS, NTR, VPRO) en vier kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Wenen, Instituut Beeld en Geluid en JournalismLab) de handen ineen. Tezamen zochten zij uit uit welke componenten een immersief verhaal precies bestaat, hoe dit wordt toegepast in de praktijk, hoe makers tegen hun beslissingen in het productieproces aankijken en hoe gebruikers erop reageren, zowel bewust als onbewust. Hierbij werd meerdere kwantitatieve en kwalitatieve methoden gecombineerd: literatuuronderzoek, inhoudsanalyse, interviews, experimenten en focusgroepen. Twee jaar lang hielden de onderzoekers hun bevindingen bij in een serie blogs. Momenteel wordt op basis van de resultaten een honoursprogramma ontwikkeld voor studenten van de opleidingen Journalistiek en Cross Media Design aan de Hogeschool Utrecht.

Over Journalismlab

JournalismLab is een lectoraat van de Hogeschool Utrecht, met de officiële naam Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie. Ons onderzoek is altijd praktijkgericht. Dat wil zeggen dat we samen werken met praktijkpartners om via wetenschappelijke methoden tot antwoorden op vragen die leven in de journalistieke praktijk te komen. Meer informatie over JournalismLab, huidige en eerdere projecten vind je op www.journalismlab.nl.