Wat is immersieve journalistiek
en wat is het effect?
Immersieve journalistiek wordt ook wel onderdompeljournalistiek genoemd, omdat het de gebruiker onderdompelt in het verhaal. Als maker kun je drie verschillende elementen inzetten om de gebruiker in je verhaal onder te dompelen.
Wat is immersieve journalistiek?
De technologie
Van Virtual Reality tot Augmented Reality, 360-graden video’s, maar ook 360-gradenaudio: er zijn allerlei technologieën die de gebruiker het verhaal intrekken. Wat daarbij met name van belang is, is in hoeverre de gebruiker wordt afgesloten van de echte wereld. Dat wordt ook wel inclusie genoemd. Als je een verhaal bijvoorbeeld op een VR-bril bekijkt, ben je meer afgesloten van de echte wereld dan als je het bekijkt op je mobiele telefoon.
De interactiemogelijkheden
Zo kun je in sommige verhalen in 360 graden om je heen kijken, terwijl je in andere verhalen zelf je route in een virtuele omgeving bepaalt, opdrachten moet uitvoeren of invloed hebt op de loop van het verhaal. Dit betrekt de gebruiker bij het verhaal.
Het narratief
Ook de rol die de gebruiker speelt in het verhaal is essentieel voor de mate waarin hij of zij zich ondergedompeld voelt. Speelt de gebruiker een rol in het verhaal (first person experience) of kijkt hij alleen toe vanaf de zijlijn, zoals in een traditioneel journalistiek verhaal (third person experience)?
Wat is het effect van de
immersieve elementen op de gebruiker?
Om te achterhalen wat het effect van ieder van de immersieve elementen is op de gebruiker, is een drietal experimenten afgenomen waaraan 300 mensen deelnamen. Onderstaande figuur laat de resultaten zien.
Technologie
Interactie
Interactie
Narratief
Presence
Emotionele betrokkenheid
Begrip
Maker
Gebruiker