Skip to content

‘Het verhaal, en niet de techniek, doet ertoe’

Het Qatarese mediabedrijf Al Jazeera heeft een aparte mediastudio voor immersieve journalistiek: Contrast. Daar maken journalisten verhalen met nieuwe immersieve technologieën om het publiek te transporteren naar de mensen en culturen die het hardst geraakt worden door oorlog en ongelijkheid. Groepen die normaal ver weg en abstract zijn voor de gebruiker.

Viktorija Mickute, producer bij Contrast, vertelt ons over het ontstaan van haar producties Yemen’s Skies of Terror en The Disappearing Oasis.

Yemen’s Skies of Terror

Het team bij Contrast doet over het algemeen alles zelf: filmen, editen en produceren. Maar bij Yemen’s Skies of Terror was dit anders. De 360-graden documentaire vertelt het verhaal van Akram, Wedad en Abu: drie jongeren die drie jaar lang in angst voor luchtaanvallen leven tijdens de oorlog in Yemen.

Het verhaal is gefilmd door twee externe, lokale journalisten: Manal Qaed Alwesabi en Ahmad Al Gohbar. Om het verhaal vanuit hun perspectief te kunnen bekijken, heeft Contrast Alwesabi en Al Gohbar voorzien van 360-graden camera’s. “We willen altijd zoveel mogelijk mensen vanaf de locatie erbij betrekken. We zien 360-graden video’s als een hulpmiddel voor lokale gemeenschappen om hun eigen verhalen te vertellen. Het is niet noodzakelijk dat wij als journalisten ergens naartoe reizen, filmen en dan weer terugkomen om het verhaal te vertellen. We trainen mensen op locatie en geven ze op die manier een kans hun verhaal te vertellen”, vertelt Mickute. Ondanks de relatief lage kwaliteit van het beeldmateriaal, werd de documentaire goed ontvangen en viel zelfs verschillende keren in de prijzen. “Dit laat zien: het verhaal – niet de techniek – doet ertoe.”

“We zien 360-graden video’s als een hulpmiddel voor lokale gemeenschappen om hun eigen verhalen te vertellen”

The Disappearing Oasis

The Disappearing Oasis filmde en produceerde het team van Mickute wel zelf. Hiervoor kregen ze een beurs van het European Forest Institute, dat via The Lookout Station mediabedrijven subsidie verleent om klimaatverandering met behulp van VR in beeld te brengen. “Voor dit type medium (VR), moet je iets heel beeldends uitkiezen. Dat is waarom we besloten om naar Marokko te gaan: om te laten zien hoe klimaatverandering daar de oase beïnvloedt. We kozen de oase die het verst weg lag, dicht bij de Algerijnse grens. Daar kun je het effect van klimaatverandering en de strijd ertegen ter plaatse zien.”

“Immersieve journalistiek brengt verantwoordelijkheden met zich mee”

Met immersieve technieken wil Contrast de kijker niet enkel naar een locatie brengen. “Immersieve journalistiek brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee”, vertelt Mickute. “We willen dat het publiek de mensen ontmoet die op zo’n locatie leven en hun dagelijkse strijd ervaart. Dat hebben we ook gedaan bij The Disappearing Oasis. De productie brengt het publiek naar een locatie die erg beeldend, belangrijk en ver weg is. We

transporteren het publiek naar deze plek in Marokko, maar we laten ze daar niet alleen ronddolen, ze ontmoeten ook de mensen die elke dag de strijd doormaken.”

Het zijn dan ook de lokale mensen die volgens Mickute het narratief creëren en het verhaal van hun gemeenschap vertellen. “Ze nodigen de kijker uit in hun huis. Dat is het idee van immersive journalistiek: je komt naar een plek, je ontmoet de mensen, je brengt zogezegd tijd met ze door. Op die manier krijg je een ander begrip van de situatie en de problemen waarmee de mensen worden geconfronteerd en de oplossingen die ze proberen te vinden.”

Het beleg van Mosul (Trouw)

Global Warming, Sides and Effects (Associated Press)

Civilisations AR (BBC)

The Deported (JOVRNALISM)

Niemand is immuun (De Gelderlander)

Beleef de Nachtwacht (NTR)

Live Journalism (De Balie)

De sappige speechgenerator (NOS op 3)

Notes on Blindness (ARTE)

Dans la peau d’un prématuré (ARTE / Al Jazeera)

De Verwarde Man (KRO-NCRV)

The party (The Guardian)

An ordinary day in North Korea (CNN)

Hier bewaart Facebook je persoonlijke gegevens (VRT)

Rondkijken in de studio van het jeugdjournaal (NOS Jeugdjournaal)

Inside a Women’s prison in Madagascar (BBC)

Dreaming In Za’atari: Stories after Syria (Al Jazeera)

Over grenzen (De Volkskrant)

Fire Rescue (BBC)

6x9 (the Guardian)

Cut off (Vice Canada)

Houd mij op de hoogte

Op basis van dit onderzoek verschijnen drie wetenschappelijk papers:

Een inhoudsanalyse van het soort immersieve producties dat journalisten wereldwijd maken (gepubliceerd in Journalism, 2020), kun je hier downloaden.

Een paper over het effect van immersieve journalistiek op de gebruiker, gebaseerd op drie experimenten, is momenteel in productie.

Een paper over vijftien interviews met immersieve makers en experts en hun visie op het gebruik van emotie in de journalistiek wordt ook op dit moment geschreven. 

Wil je op de hoogte gehouden worden over deze publicaties? Mail ons dan op journalismlab@hu.nl

Een first person verhaal: The Party (The Guardian)

Een third person verhaal: Fire Rescue (BBC)

De Noord-Zuidlijn (De Volkskrant)

Apollo 11 Moon Landing (TIME)

In de krochten van poptempel Paradiso (De Volkskrant)

RYOT (Karen Palmer)

Disappearing Oasis (Al Jazeera)

Syria's Silence (VRT)

Blind Light: Relive the Great American Eclipse (ABC News)

Rondkijken in de Bijlmerbajes (NOS op 3)

Ryad's War Oil (VRT)

Paris Terror (WDR)

We Wait (BBC)

Onzichtbaar Nederland (VPRO)

Kiya (Emblematic Group)

Over het project

Van 2018 tot 2020 deden Kiki de Bruin, Yael de Haan en Nele Goutier onder begeleiding van Anne Nienhuis onderzoek naar immersieve journalistiek – een vertelvorm die de gebruiker onderdompelt in het verhaal. Op zoek naar praktische toepasbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis, sloegen vier publieke mediaorganisaties (KRO-NCRV, NOS, NTR, VPRO) en vier kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Wenen, Instituut Beeld en Geluid en JournalismLab) de handen ineen. Tezamen zochten zij uit uit welke componenten een immersief verhaal precies bestaat, hoe dit wordt toegepast in de praktijk, hoe makers tegen hun beslissingen in het productieproces aankijken en hoe gebruikers erop reageren, zowel bewust als onbewust. Hierbij werd meerdere kwantitatieve en kwalitatieve methoden gecombineerd: literatuuronderzoek, inhoudsanalyse, interviews, experimenten en focusgroepen. Twee jaar lang hielden de onderzoekers hun bevindingen bij in een serie blogs. Momenteel wordt op basis van de resultaten een honoursprogramma ontwikkeld voor studenten van de opleidingen Journalistiek en Cross Media Design aan de Hogeschool Utrecht.

Over Journalismlab

JournalismLab is een lectoraat van de Hogeschool Utrecht, met de officiële naam Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie. Ons onderzoek is altijd praktijkgericht. Dat wil zeggen dat we samen werken met praktijkpartners om via wetenschappelijke methoden tot antwoorden op vragen die leven in de journalistieke praktijk te komen. Meer informatie over JournalismLab, huidige en eerdere projecten vind je op www.journalismlab.nl.